Jongeren leren risico’s in te schatten, een seconde stil te staan voor ze iets gaan doen, om ongelukken te voorkomen.

Omschrijving

In 2007 heeft VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) op basis van diverse onderzoeken in voorgaande jaren de voorlichtingscampagne Split the Risk ontwikkeld. De campagne richt zich met name op vmbo-jongeren, om hen bewust te maken dat het krijgen van een ongeluk niet per se een ver-van-hun-bed-show is. Het doel is jongeren te stimuleren risico?s in te schatten, een seconde stil te staan voordat ze iets doen. Sommige mensen zoals bijvoorbeeld topsporters doen dat altijd, zij zijn in control. Jongeren doen het niet altijd en dat heeft zo zijn gevolgen. Onderdeel van deze campagne is het lespakket, waarin met name de kleinere ongelukken centraal staan. Een ongeluk is niet alleen een kwestie van wrong time and wrong place, maar juist een kwestie van wrong time, wrong place ánd wrong action. Die ene seconde dat een jongere besluit wél of níet iets te doen, is het moment waar het om gaat: a split second can change your life.Het lespakket bestaat uit de volgende onderdelen:?een persoonlijkheidstest die hun eigen gedragskenmerken in kaart brengt. Loopt de ene leerling meer kans op een ongeluk dan de andere? ?het testlab waarin de leerlingen op een praktische en uitdagende manier ervaren hoe hun zintuigen, reactie- en inschattingsvermogen in (risicovolle) situaties werken.?CSI analyse van risicovolle situaties in filmpjes.

Eigenaar

VeiligheidNL

Beoordeling

Geen beoordeling

Thema’s

Alcohol , Drugs , Lichamelijke activiteit / beweegstimulering , Opvoeding , Weerbaarheid / sociale competenties , Valpreventie ,

Settings

Onderwijs: voortgezet onderwijs ,

Doelgroep

Leerkrachten / docenten / pedagogisch medewerkers , Scholieren / studenten ,

Methodiek

Scholing professionals / train de trainer , Voorlichtingsmateriaal , Workshop / cursus / voorlichtingsbijeenkomst ,

Documenten

Cd / dvd / video / film , Lesmateriaal / lespakket , Quiz / test ,

Print Friendly, PDF & Email