Op 27 september 2017 wordt de VR Hub van de Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven (GGzE) geopend. Hiermee anticipeert GGzE op de ontwikkeling van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Die nieuwe mediatechnieken zullen naar verwachting een grote invloed hebben op de samenleving en dus ook op de gezondheidszorg. Tijdens de opening van deze fysieke locatie is er tijd om zelf VR animaties en 360 graden video’s te ervaren, die nu al in de GGz worden gebruikt.

Impact
Volgens ingewijden kan de impact van VR, AR en MR op de samenleving (en dus ook op de zorg) vergeleken worden met de impact die het internet en de mobiele telefoon hadden. Men verwacht dat de prijzen voor VR-sets flink zullen dalen, en dat er meer content beschikbaar komt, ook omdat diverse smartphonefabrikanten in de nieuwe mediatechnieken voor gezondheidszorg willen investeren.

Broedplaats
De VR Hub krijgt fysiek gestalte in het eLab. Daar worden in de toekomst VR-, AR- en MR-toepassingen bedacht, ontwikkeld en getest. GGzE wil onderzoeken wat de meerwaarde kan zijn. In de VR Hub zullen workshops en werksessies plaatsvinden om ideeën te verzamelen. Bedrijven die zich bezighouden met VR, AR en/of MR kunnen er een werkplek krijgen en toepassingen ontwikkelen en testen, in co-creatie met zorgprofessionals, cliëntexperts, innovatie-experts en studenten.

Doorlooptijden van behandelingen verkorten
Uit best practices bleek al dat VR bewezen effectief is bij bestrijding van fobieën. Daarnaast wordt VR toegepast om ggz-cliënten te laten ontspannen. Volgens ingewijden kan VR ook nuttig zijn bij het oefenen van vaardigheden, zoals emotieregulatie.
Naar verwachting zal VR dus de doorlooptijden van behandelingen verkorten. Thuis gebruik van een VR-set of een eigen VR-set geeft mogelijkheden om in eigen tijd en overal te oefenen met VR animaties en 360 graden films. Cliënten kunnen zelf dan herhalen, waardoor er minder sessies met een behandelaar nodig zijn. Het doel is de effectiviteit en efficiëntie van behandelingen te verhogen.

Satelliet Smart venue VR Hub Effenaar
De VR Hub voor de GGz is een satelliet van de smart venue VR Hub Effenaar, die zich bezig houdt met nieuwe mediatechnieken in de muziek en entertainment. De twee hubs houden contact met elkaar, onder meer door gezamenlijk te presenteren bij bijeenkomsten als Dutch Technologyweek en Dutch Design Week.

Wat is VR, AR en MR?
Virtual Reality simuleert een 3D omgeving. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid. Geur en tastzin worden bij uitzondering toegevoegd.
Bij Augmented Reality ziet de gebruiker de echte wereld om zich heen, verrijkt door digitale elementen. Die elementen bestaan dikwijls uit graphics, video en geluid. Google Glass is een voorbeeld van Augmented Reality.
Bij Mixed Reality wordt de volledige omgeving 3D in kaart gebracht inclusief digitale elementen. De digitale elementen kunnen met elkaar interacteren en met de gebruiker.

Over de auteur

Sander Brouwer

Geef jouw reactie!